HENK & FRED – 8 BRUTALE VRAGEN – “We moeten trotser zijn op ons vak”

bron: henkenfred.nl

Directeur Frans Sparnaaij van installatiebedrijf P. Hoekwater in Aalsmeer vindt dat we in ons vak veel meer moeten samenwerken. ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’, is zijn motto. Maar hij vindt ook dat we trotser moeten zijn op ons vak. “En daarbij hoort een fatsoenlijk uurtarief”, aldus Sparnaaij.

1. COLLEGA’S ZIJN CONCURRENTEN. DAAR WERK JE TOCH NIET MEE SAMEN?

“Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Mijn kreet is: ‘Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.’ Andere installatiebedrijven zie ik ook niet als concurrenten. Maar als collega’s. We moeten ook veel trotser over ons vak praten. Als een collega van mij een mooi project oplevert – en hij deelt dat via social media – dan deel ik dat bericht ook.
En feliciteer ik hem met het resultaat. Want delen is vermenigvuldigen.”

2. MAAR WAAROM ZOU IK DAT DOEN?

“Als je elkaar als concurrenten blijft zien, blijf je elkaar ook altijd beconcurreren tot op de laatste stuiver. Helaas zijn er nog altijd collega’s die het nodig vinden om voor onder de 40 euro per uur aan het werk te gaan. Daar moeten we vanaf. In plaats daarvan zouden we wat trotser op ons vak moeten zijn.”

3. LEUK GEZEGD. MAAR HOE WERKT DAT IN DE PRAKTIJK?

“Als ik ergens kom, zeg ik nooit dat ik elektricien ben. Nee, ik stel me altijd voor als elektroloog. Als ik mezelf presenteer als elektricien, dan doe ik mezelf tekort. Wij moeten ons continu bijscholen om de techniek van deze tijd bij te houden. Buiten dat, een elektricien gaat voor 35 euro per uur aan de slag, wij voor 52,50. Dat is het verschil.
De kwaliteit die wij voor ogen hebben, en die de klant van ons verwacht, kunnen wij niet garanderen voor die 35 euro. Dus voor die prijzen moet je ook niet willen werken.”

4. JULLIE ZIJN AANGESLOTEN BIJ UW DUURZAME INSTALLATEUR. WAAROM?

“Omdat dat een organisatie is die met je meedenkt. En die je ondersteunt. Vooral op het gebied van marketing.”

5. MAAR DIE MARKETING KUN JE TOCH OOK ZELF?

Als er íets is in onze branche waar we slecht in zijn, dan is het de marketing. Oftewel onszelf naar de klant toe verkopen. Daar kunnen veel bedrijven nog wel wat professionele ondersteuning bij gebruiken. Vandaar Uw Duurzame Installateur!”

6. BINNEN DE GROEP PRATEN JULLIE OOK OVER CIJFERS. ENG?

“Nee waarom? Die keuken is bij iedereen hetzelfde. Het gaat erom dat je elkaar versterkt. En dat je van elkaar leert. Het kan heel zinvol zijn om met elkaar over cijfers te praten. Zeker als je daarbij tips van anderen krijgt hoe jij je winstpercentage kunt verbeteren. Maar we praten ook over andere zaken zoals software, kosten en facturering. In beginsel hebben we allemaal dezelfde problemen. Waarom zou je elkaar daarbij niet helpen?”

7. EN WERKEN JULLIE IN DE PRAKTIJK OOK ÉCHT SAMEN?

“Als ik via internet een aanvraag krijg voor een project in Zwolle, dan ga ik dat toch niet zelf doen? Nee, dan maak ik daar een collega binnen de groep in de regio Zwolle blij mee. En laatst hebben we een zonnnepanelenproject gedaan samen met De Beij Elektra uit Uithoorn. Dat project kwam via ons binnen, maar daar zag ik een beetje tegenop, omdat wij daarvoor niet de juiste klimmaterialen in huis hadden. Dat project hebben we toen samen gedaan. Met twee man van hen en twee man van ons.”

8. VOND HET PERSONEEL DAT NIET RAAR?

“Nee waarom? Sterker nog, de zoon van De Beij heeft zelfs stage bij ons gelopen. De essentie van succes is samenwerken!”

HENK: “GEEN CONCURRENTEN MEER?”

8 Brutale vragenFRANS SPARNAAIJ ZIET ANDERE INSTALLATIEBEDRIJVEN NIET ALS CONCURRENTEN MAAR ALS COLLEGA’S. HENK VINDT DAT FRANS MAKKELIJK PRATEN HEEFT. “BIJ DE  KLANT GAAT HET UITEINDELIJK TOCH ALTIJD OM DE PRIJS. JE BLIJFT CONCURRENTEN”, ALDUS HENK. FRED IS HET DAAR NIET MEE EENS. “IN HET VORIGE MAGAZINE ZEI JE NOG DAT WE BETERE UURTARIEVEN MOETEN NASTREVEN. DAN HELPT HET NIET ELKAAR KAPOT TE CONCURREREN”, ALDUS FRED. “JA, DAAR HEB JE WEL WEER EEN PUNT”, ZEGT HENK. “LATEN WE ONS OOK GEWOON ELEKTROLOGEN NOEMEN. NET ZOALS FRANS. DAT IS GOED VOOR ONS UURTARIEF…”