Frans Sparnaaij, directeur P. Hoekwater B.V., uit Aalsmeer: ‘Ik geloof heilig in social media’

FransSparnaaij_IkGeloofHeiliginSocialMedia

‘Zonder social media had ik nu veel minder werk’

Zakendoen verandert. De installateur moet zich tegenwoordig actief presenteren in de markt. Inmiddels is die boodschap wel doorgedrongen. Tenminste, dat zou je denken. Maar in de praktijk zijn er nog veel installatiebedrijven die drijven op de klantenkring die ze al jaren hebben. Want hoe zet je nu die stap naar social media? Hoe vergaat het een installateur die die handschoen wel oppakt? Frans Sparnaaij van P. Hoekwater B.V. is er duidelijk over. ‘Ik geloof heilig in social media. Maar er zijn collega’s die me gek vinden.’

Auteur, Yvonne Keijzers

Ondernemers die de komende jaren nog geld willen verdienen, moeten actief de markt bewerken. Dat is de stellige overtuiging van marketeers en social media experts. Frans Sparnaaij van elektrotechnisch installatiebureau P. Hoekwater B.V. uit Aalsmeer, nam deze raad ter harte en leerde zichzelf de tips en trics van Twitter, Facebook en Linkedin. Hij raadt collega’s aan hetzelfde te doen. ‘Zonder social media had ik minder klanten. Dat is een feit.’

In een vorig nummer van K+S / E+I konden we al lezen dat u een groot fan bent van social media. U bent echt overtuigd?

‘Jazeker. Je moet als ondernemer het heft in eigen hand nemen. Ik zag het licht toen ik tijdens een bijeenkomst, zo’n drie jaar geleden, hoorde dat bedrijven die niet met social media aan de slag gaan, marktaandeel zouden gaan verliezen. Het was een bijeenkomst van 30 mensen. De meesten, inclusief ikzelf, lachten die opmerking weg. Want installateurs zijn goed in hun eigen onkunde weglachen. Maar ik ben erover na gaan denken. En ben tot de conclusie gekomen dat die trainer gelijk had. Ik heb me opgegeven voor een vervolgtraining. En ja, ik ben nu volop overtuigd. Social media is echt de sleutel naar de toekomst.’

Ondernemers moeten ondernemen. Zich bezighouden met projecten, techniek of personeel. Als drukbezet ondernemer heeft u toch helemaal geen tijd voor Twitter?

‘Die opmerking hoor ik natuurlijk heel erg vaak. En ik heb daar een heel gemakkelijk antwoord op. ‘Dan sta je maar een uur eerder op.’ Dat doe ik namelijk ook. Want je moet er wel tijd voor vrijmaken. Het gaat echt niet vanzelf. Ik heb trainingen gevolgd. Linkedin, Twitter, Facebook. Je moet ervoor openstaan om iets te leren. En niet bang zijn om iets verkeerd te doen. Je moet gewoon leren om met social media om te gaan. Ik leer ook nog iedere dag. We hebben de website compleet aangepast. Alle social media ingericht. Tegenwoordig maken we filmpjes waarin ik iets uitleg. Heus, de eerste keer dat ik voor de camera stond, dacht ik ook: ‘Wat doe ik hier?’. Maar de tweede keer gaat het al gemakkelijker. En de derde keer is het leuk.’

Al met al is dat een behoorlijke tijdsinvestering. Levert het ook wat op? Is het uiteindelijk de moeite waard?

FransSparnaaij_2Natuurlijk kost het tijd en geld om met social media aan de gang te gaan. Je moet een internetsite laten maken. Je moet leren omgaan met social media. En je moet blijven leren, want er komt steeds iets nieuws. Maar als je het doet, dan moet je het ook goed doen. En als je eenmaal weet hoe je met social media om moet gaan, dan kost het niet veel geld. Wij hebben ons hele marketingbudget terug gebracht. Dus dat is een besparing.

De tijd die ik investeert, levert wel degelijks iets op. We zijn zichtbaar in de markt. De kracht van ons bedrijf is dat we flexibel zijn en dat we van alles wat weten. Dat dragen we uit via social media. En daar halen we nieuwe business uit. Zo werkt het tegenwoordig.’

U bent inmiddels ervaringsdeskundige als het gaat om social media. Wat vindt u het sterke punt?

Door social media bereik ik ineens enorm veel mensen. Potentiële klanten. Ik heb alles zo ingesteld dat berichten via Twitter, Facebook, Linkedin en Google+ worden verspreid. Ons bereik wordt steeds groter. Dat moet groeien en die tijd moet je ook nemen. Maar wij worden nu gevonden. Nu krijg ik vrijwel dagelijks e-mail naar aanleiding van mijn berichten.

Maar de echte kracht zit in het samenwerkingsverbanden die het oplevert. Ik zet iedere zaterdagochtend op Twitter dat de koffie klaar staat. Daar reageren mensen op. Er komen echt wildvreemden koffie drinken. En soms levert dat een klus op.

Samenwerken vraagt ook om een andere houding ten opzichte van concurrenten. Hoe ziet u dat?

‘In de huidige markt moet je samenwerken, dat kan gewoon niet anders. Samen moeten we laten zien wat voor mooie projecten we allemaal realiseren. Als een collega een tweet stuurt over een aansprekend project, of een mooi stukje techniek laat zien, dan retweet ik dat. Want daar worden we allemaal beter van. Maar helaas zijn er in de markt collega’s die hier niets van willen weten. ‘Ben je bedonderd, ik ga toch mijn collega niet ondersteunen’. Ik snap dat niet. Want het gaat om het imago van de branche. Er gebeuren al genoeg vervelende dingen die dat imago onderuit halen. Kijk maar naar Imtech. Wij moeten laten zien wat we wel voor elkaar krijgen. Maar eigenlijk is dat on-Nederlands. Wij mogen niet trots zijn op wat we doen.’

Ik ben ook deelnemer van de Duurzame Installateur. Ik hamer ook daar steeds op het gebruik van social media. We zijn daar met 35 deelnemers. Als die deelnemers iedere dag een tweet uitsturen over de projecten die we uitvoeren en we dit allemaal retweeten, weet over een jaar iedereen wie de Duurzame Installateurs zijn. Zo werkt het tegenwoordig. Het gaat om zichtbaarheid.

En ik doe volmondig mee. Want ik wil dat als een potentiële klant wakker wordt, hij mijn merk op zijn netvlies heeft staan.’

De markt is veranderd. De rol van de installateur is veranderd. Hoe ervaart u dat in uw dagelijkse werk?

‘Ik ben sinds 24 jaar ondernemer. Ik kon vroeger het werk niet aan. De telefoon ging voortdurend. Ik heb ruim 20 jaar lang een volle agenda gehad. Ik hoefde me echt niet in te spannen om werk te vinden. Dat is nu wel anders. Echt, ik heb nu ook een volle agenda. Maar ik weet echt niet of dat over een half jaar ook nog zo is. En dus moet je actief zijn. Ondernemers die op de stoel blijven zitten, krijgen het moeilijk. Of zijn al weg. Als ik niets had gedaan, had ik veel minder werk gehad. Dus ben ik overal te vinden. Op zoek naar nieuwe relaties. Want het is echt leuk om met nieuwe relaties aan de slag te gaan.’

KS11 04-07.indd

Door uw rol op social media krijgt u ook een andere relatie met uw leveranciers, gaf u aan in het vorige artikel. Kunt u dat uitleggen?

‘Wanneer je elkaar volgt op social media, krijg je ook daar een band. Anders dan in het echte leven, maar het verstevigt mijn band met de leverancier. Het spreekt voor zich dat leveranciers het leuk vinden als je hun artikelen en berichten retweet. Zodra ik iets zeg over een leverancier dan retweeten zij het naar hun volgers. Dat werkt dus voor ons allebei in ons voordeel. En het is leuk dat als ik bij Philips kom, hun medewerkers weten wie Frans Sparnaaij is.

En het levert een snellere serviceverlening op. Want als ik niet tevreden ben over een product of service, is social media een prima middel om fabrikant en / of leverancier te prikkelen, en daar is m’n gevoelig voor!

U bent actief op social media. Maar netwerken is ook belangrijk. Komt u daar nog aan toe?

‘Het kost tegenwoordig veel meer tijd om de markt te bewerken. Vroeger zette ik af en toe een advertentie. Dat was het wel. Nu moet je jezelf overal laten zien. Online en op netwerkbijeenkomsten. Want die horen er uiteraard ook bij. Dus ja, ik ga ook naar netwerken. Het gaat uiteindelijk altijd om persoonlijk contact. Social media biedt toegevoegde waarde aan alle andere dingen die je kunt doen. Je moet het alleen durven leren. Het is echt niet moeilijk. Vroeger moest ik mijn kinderen vragen om uitleg. Tegenwoordig vragen ze hulp aan mij.’